Connect with us

Лайфстайл

Скритата депресия: нейните знаци и как да се преборим с нея

Публикувана

на

Скритата депресия е състояние, при което даден човек не проявява типичните за депресията симптоми, а демонстрира други модели и качества, които целят да я замаскират. Всъщност именно засегнатият най-често пренебрегва тази ситуация. Защото целта му е да стои далече от неприятностите. Но този опит да прикрие симптомите на депресията е несъзнателен и служи за самозащита. Прикриването е по-скоро стратегия, за да се предпази от страдания, с които най-вероятно не може да се справи. Разбира се, тази стратегия не е здравословна, защото човекът няма да разреши проблемите си, като се крие от себе си и от околните. Напротив, по този начин проблемите се задълбочават и стават хронични.

Но по какво познаваме, че е налице скрита депресия? Тук ще опишем 5 сигнала, които изпращан страдащите от нея.

1. Неестествено общителни са

2. Непрекъснато подчертават колко са добре

Напълно е възможно пресиленото им оживление да е опит за компенсиране на напълно противоположни чувства. Затова често се случва хората със скрита депресия да надценяват мнимото си благополучие. Ако ги попитате как са, те няма да ви отговорят, че са просто добре, а по-скоро че са много добре или дори чудесно. Както вече споменахме, тази форма на компенсация е несъзнателна. Тя е опит засегнатите да убедят себе си и другите, че настроението им е отлично. Завеса от мъгла, която да разсее идеята за неудовлетворение и да ги отдалечи от депресията.

3. Постоянно говорят за миналото

Както при всяка депресия, и при скритата миналото играе водеща роля. Затова е обичайно засегнатите неизменно да го обсъждат в разговорите с хора. Те могат да се позовават на миналото и на шега – важното е да се споменава често. Фактът, че не съумяват да го пуснат, е индикатор за нерешени конфликти и преживявания. Дали миналото им може да се оцени като позитивно или негативно, не играе съществена роля. От значение е единствено, че засегнатият преживява наново и наново дадени събития от живота си. Това означава, че е силно привързан към вчерашното и му е невъзможно да живее в реалното настояще.

4. Страдат от хранителни разстройства

Хранителните разстройства винаги са индикатори за емоционално натоварване, особено за депресии. Най-често тогава, когато промените в навиците за хранене не са преходни, а стават все по-изявени с времето. Често едно от израженията на скритата депресия е свързано с апетита. Понякога болният изобщо престава да се храни или се тъпче лакомо, друг път изпитва отвращение към определени храни или пък страда от храносмилателни смущения.

5. Имат неспокоен сън

Нарушенията на съня са друг фактор, който говори за скрита депресия. Както при яденето, тук също е налице аномалия, която се проявява различно. Като цяло засегнатите страдат или от безсъние, или от сънливост. В някои случаи се проявяват и други модели, като например сомнамбулизъм, затруднение да се спи в хоризонтално положение, интензивни сънища и т.н. Всяка от тези очевидно незадоволителни форми на нощна почивка може да бъдат симптом на скрита депресия.

Разбира се, всички тези показатели трябва да се проучат грижливо. Скритата депресия е повече от състояние на тъга или отхвърляне на действителността и няма нищо общо с временно объркване. Става дума за състояние, което трябва да бъде оценено от специалист.

#1. ПОТЪРСЕТЕ ПОМОЩ

Депресията е сериозно психическо разстройство, което за щастие се поддава на лечение. Ако усетите симптоми на депресия, необходимо е да се обърнете към психотерапевт за професионална помощ.

С тази стъпка вие демонстрирате не слабост, а обратното – истинска сила. Ако депресията ви казва, че вие не сте достойни да ви бъде помогнато, не я слушайте!

Депресията е като жесток съпруг, който не иска да ви напусне. Помнете, че всички, страдащи от това разстройство, заслужават помощ и подкрепа. Не сте длъжни да се изолирате и да се обричате на безнадеждност.

#2. ОСЪЗНАЙТЕ КАКВО СЕ ОПИТВА ДА ВИ ВНУШИ ВАШИЯ РАЗУМ

Всеки ден в ума ви се появяват хиляди мисли. Далеч не всички отговарят на действителността. Ако страдате от депресия, възможно е повечето мисли в главата ви да са негативни и песимистични.

Преди всичко трябва да осъзнаете това, което сами си внушавате. Когато откриете негатвинте мисли, помогнете на истинското си „АЗ“ да им се противопостави. Постарайте се да си внушите идеи, които ще ви помогнат да се преборите с депресията.

#3. ПРАВЕТЕ „ОБРАТНО“

„Противоположно действие“ – така наричаме в диалектическата поведенческа терапия това действие, което кара страдащите от депресия да правят точно обратното на онова, което им се иска. А те искат да не общуват с никого, да не стават от леглото и да избягват определени ситуации.

Направете си уговорка с приятелите и роднините му – нека да се чуват със страдащия и да се опитват да го изкарат навън. Ако му се иска да лежи постоянно в леглото, помислете какво би го накарало да стане, кое негово желание би го провокирало да го направи.

#4. ПРОЯВЯВАЙТЕ СЪЧУВСТВИЕ КЪМ СЕБЕ СИ

Ако се ядосвате на себе си, че сте в състояние на депресия, само усложнявате нещата. Помнете, че депресията не е по ваша вина. Не сте си я избирали сами, това е психично разстройство. Никой не избира доброволно изолация от приятели, усещане на пустота и безнадеждност, слабост и апатия, заради които му е трудно дори да стане от леглото.

Именно заради това е изключително важно да бъдете добри към себе си и да помните, че вие не сте единственият, страдащ от депресия.

Помислете за това, че трябва да се погрижите за себе си и как можете да го направите. Затова е важно да се отнасяте със съчувствие към себе си.

#5. ВИНАГИ ИМА НАДЕЖДА!

Възможно е сега дави е трудно да повярвате, особено, когато гласът на депресията заглушава всичко, но трябва да знаете, че винаги можете да бъдете по-добре. Но е нужно да потърсите помощ. Никой не заслужава да страда от депресията сам. С правилна терапия и подкрепа ще се научите как да преборите депресията, но и как да живеете пълноценен и щастлив живот.

art-twig.bg

Advertisement

Facebook

Календар

октомври 2023
ПВСЧПСН
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031